هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات

هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات


 بدافزار چیست و راه های مقابله با آن

 

کلمه 'بدافزار' همه نوع نرم‌افزارهای مخربی را در بر می‌گیرد که به منظور آسیب رساندن به یک رایانه یا شبکه طراحی شده‌اند. بدافزار می‌تواند بدون اطلاع شما در دستگاه‌تان نصب شود، اغلب از طریق پیوندها یا دانلودهای فریبینده که خود را به عنوان چیزی که ممکن است مورد علاقه شما باشد، نشان می‌دهند. پس از نصب بدافزار در رایانه شما، برخی اوقات خلافکاران سایبری می‌توانند برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما اقدام کنند. آنها با ثبت ضربات کلید یا کنترل فعالیت رایانه شما دست به چنین اقداماتی می‌زنند. ممکن است کنترل رایانه شما را در دست گیرند، آنرا به بازدید از وبسایتها، ارسال ایمیل هرزنامه یا انجام عملکردهای دیگری بدون اطلاع شما مجبور کنند. بدافزارها می‌توانند تبعات مختلفی را در پی داشته باشند از یک آزار کوچک تا سرقت هویت.
 
معرفی چند نمونه از بدافزارها:
 
ویروس:
 
یک برنامه رایانه‌ای است که می‌تواند خود را کپی کرده و رایانه را آلوده کند.
 
  
کرم:
 
یک برنامه رایانه‌ای بدافزار دارای ویژگی خودتکثیری است که از یک شبکه رایانه برای ارسال کپی‌های خود به سایر رایانه‌های موجود در شبکه استفاده می‌کند.
 
 
نرم‌افزار جاسوسی:
 
بدافزاری است که بخشهای کوچکی از اطلاعات مربوط به کاربران را بدون اطلاع آنها جمع‌آوری می‌کند.
 
 
نرم‌افزار تبلیغاتی:
 
هر گونه بسته نرم‌افزاری که به طور خودکار تبلیغات را در یک رایانه اجرا کرده، نشان می‌دهد یا دانلود می‌کند.
 
اسب‌های تروجان:
 
یک برنامه مخرب که در قالب یک برنامه کاربردی خود را نشان می‌دهد. نرم‌افزاری که ابتدا قبل از نصب به نظر می‌رسد که می‌خواهد یک عملکرد مفید را برای کاربر انجام دهد اما اطلاعات وی را سرقت می‌کند یا به سیستم وی آسیب می‌رساند.
 
در اینجا چند اقدام ساده ذکر شده است که می‌توانید برای محافظت از خود در مقابل بدافزار انجام دهید:
 
1.ارتقا سیستم عامل و نرم‌افزار خود به جدیدترین نسخه و در صورت امکان فعال کردن به روزرسانی‌های خودکار. به روزرسانی‌های نرم‌افزارهایی را که فاقد عملکرد به روزرسانی خودکار می‌باشند، مرتب بررسی کنید.
 
2.همیشه مراقب چیزهایی که کلیک یا دانلود می‌کنید باشید. با کلیک کردن روی پیوندهای ناآشنا، می‌توانید رایانه خود را در معرض خطر نرم‌افزارها و وبسایت‌های مخرب قرار دهید. این نرم‌افزار اغلب شامل برنامه‌هایی است که رایانه شما را پویش می‌کنند یا کلیدهایی را که تایپ می‌کنید از جمله گذرواژه ردیابی می‌کنند. برای حفظ ایمنی خود، فقط از منابعی که اعتماد دارید دانلود کنید. در صورتی که تردید دارید، از نشانک‌های مورد اطمینان برای سایت‌های مهم استفاده کنید.
 
3.هنگام برخورد با سایتهای ناآشنا مراقب باشید. وقتی مطمئن نیستید، از سایت و نرم‌افزاری که از شما درخواست می‌کند آنرا نصب کنید خارج شوید و در مورد آن تحقیق کنید. برخی اوقات ممکن است بدافزار از خروج شما از صفحه جلوگیری کند، برای مثال با بازکردن مکرر فرمان دانلود. در صورت بروز این حالت، از مدیر وظیفه رایانه خود برای بستن مرورگر خود استفاده کنید.
 
4.به هیچ یک از موارد موجود در ایمیلی که مشکوک به نظر می‌رسد اعتماد نکنید. حتی ایمیل ارسالی از طرف افرادی که می‌شناسید ممکن است در صورتی که حسابشان هک شده باشد، حاوی پیوندها و پیوست‌های بدافزار باشد. وقتی پیوندهای موجود در یک ایمیل را دنبال می‌کنید مراقب باشید. بهتر است با وارد کردن آدرس به طور مستقیم در مرورگر از وبسایتها دیدن کنید.
 
5.فایل نامشخص را باز نکنید، یا در صورت مشاهده اخطارها یا فرمان‌های مرورگر ناشناس آن را باز نکنید.
 
6.برخی از برنامه‌ها، بدافزار یا سایر نرم‌افزارهای اینترنتی فریبنده را به عنوان قسمتی از فرآیند نصب خود به همراه دارند. وقتی نرم‌افزاری را نصب می‌کنید، به کادرهای پیام بسیار توجه کنید و نویسه‌های چاپ شده با حروف ریز را بررسی کنید. همچنین خوب است قبل از شروع فرآیند نصب یک نرم‌افزار ناشناس، درباره آن تحقیق کنید. اگر فکر می‌کنید که نرم‌افزار ممکن است مضر باشد، بلافاصله نصب را متوقف کنید.
 
7.دوستان، خانواده یا همکاران شما ممکن است یک دیسک یا درایو فلاش حاوی یک فایل آلوده را بدون اطلاع از آن به شما بدهند. می‌توانید قبل از باز کرن فایل‌ها، دیسک را با نرم‌افزار آنتی ویروس اسکن کنید.
 
8.به پنجره‌های بازشو که از شما می‌خواهند نرم‌افزاری را دانلود کنید اطمینان نکنید. اغلب این پنجره‌های بازشو باعث می‌شوند که شما باور کنید رایانه‌تان آلوده شده است و از شما می‌خواهند نرم‌افزاری را به منظور حفظ ایمنی خود دانلود کنید. پنجره را ببنید و هرگز در داخل پنجره بازشو کلیک نکنید.
 
9.هنگام اشتراک‌گذاری فایل مراقب باشید. بسیاری از این سایت‌ها بر بدافزارها نظارت‌های اندکی دارند، بنابراین در صورت دانلود هر چیزی از آنها، احتیاط کنید. بدافزار می‌تواند به عنون یک فیلم، آلبوم یا برنامه معروف خود را معرفی کند.
 
10.به روزرسانی‌های مرورگر را بلافاصله نصب کنید یا مرورگری مانند Chrome را انتخاب کنید که به‌طور خودکار به جدیدترین نسخه به روزرسانی می‌شود. اگر بخواهید به وب‌سایتی بروید که مشکوک به میزبانی بدافزار است، بسیاری از مرورگرها به شما هشدار می‌دهند. Google یک API مرور ایمن ارائه می‌کند که در Firefox، Safari و Chrome استفاده می‌شود. ما روزانه میلیون‌ها صفحه وب را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و هر سال صدها هزار صفحه میزبانی بدافزار را می‌یابیم و آنها را به لیست سیاه در API مرور ایمن اضافه می‌کنیم و سپس از کاربران در مقابل این صفحات محافظت می‌کنیم.
 
11.آگاه باشید که بدافزار ممکن است به شکل افزونه‌های مرورگر نیز وارد شود، بنابراین فقط برنامه‌های افزودنی مورد اعتماد خود را نصب کنید.
 
12.در اسرع وقت بدافزار را حذف کنید. یک راه برای تمیز کردن رایانه، نصب مجدد سیستم عامل است. همچنین برنامه‌هایی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

 


انگشتر عقیق سفارشی مردانه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: خشایار افلاکی ׀ تاریخ: یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , isfahan-it.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com